25.02.2014
Dobrý deň, chcel by som Vás požiadať o informáciu ohľadom plánovanej modernizácie železničnej trate v úseku Púchov – Považská Bystrica. Ide o pomerne komplikovaný úsek s niekoľkými mostnými objektmi ponad Váh, inundačný kanál a Nosickú priehradu a tunelmi. Zaujímalo by ma, v akom štádiu je táto investičná akcia, či je už kompletná projektová dokumentácia?
Kompletná projektová dokumentácia modernizácie železničnej trate v úseku Púchov – Považská Bystrica je už vypracovaná. V súčasnej dobe prebieha majetkoprávne vysporiadanie pozemkov, čo je časovo zdĺhavý a náročný proces. Preukázanie vzťahu k pozemkom je podmienkou získania stavebných povolení. Z uvedeného vyplýva, že dokončením majetkoprávneho vysporiadanie bude možné zabezpečiť vydanie stavebných povolení rozhodujúcich stavebných objektov a prevádzkových súborov. Až následne bude možné začať práce na tvorbe súťažných podkladov a vyhlásenie verejného obstarávania na výber Zhotoviteľa stavby.
Kedy bude verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby?
Predchádzajúca časť odpovede.
Kedy približne by sa s prácami malo začať?
Táto otázka je predčasná. Všetko bude závisieť od získania finančných zdrojov z EÚ a uskutočnenia procesu verejného obstarávania. ŽSR sa nemôžu seriózne a zodpovedne vyjadriť k otázke rozpočtového obdobia EÚ 2014 – 2020 až do doby, kedy nebude mať Slovenská republika dohodnutý a odsúhlasený zoznam stavieb zaradených do príslušného plánovacieho s Európskou komisiou. Uvedené bude zrejmé až po schválení tzv. masterplanu EÚ pre Operačný program integrovaná infraštruktúra na roky 2014 – 2020. Podľa našich informácií by Slovenská republika mala tento plán odsúhlasiť s EK cca v máji 2014. K tomuto by Vám vedeli dať bližšie informácie na MDVRR SR.
Ako dlho bude trvať?
Realizácia predmetného úseku by mala podľa projektovej dokumentácie trvať 36 mesiacov.
Ako bude stavba financovaná?
Predchádzajúce odpovede.
Aké sú predpokladané náklady na jej vyhotovenie?
Ako predchádzajúce odpovede. Nie je vylúčené, že v závislosti od výšky finančných prostriedkov z EÚ bude rozsah stavby redukovaný, preto je aj odpoveď na túto otázku v tomto čase predčasná. Okrem toho si dovolíme upozorniť aj na skutočnosť, že celkové náklady na túto časť modernizácie trate budú známe až po skončení verejnej súťaže na výber Zhotoviteľa stavby.
Dostala sa ku mne informácia, že kvôli náročnosti stavby sa táto načas odsunie a bude sa pokračovať v modernizácii úseku Považská Bystrica – Žilina. Je to pravda?
Táto časť otázky je zmätočná a nezrozumiteľná. Zmluva o dielo č. ZOD/13038/001 na stavbu: „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa – (úsek Považská Teplá /mimo/ - Žilina /mimo/)“ už bola uzatvorená so zhotoviteľom dňa 19.12.2013.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Akú dĺžku má uvedený modernizovaný úsek?
Stavebná dĺžka trate existujúceho úseku je 22,8 km, po modernizácii bude 22,702 km.
Správne som pochopil, že ŽST Bytča sa bude modernizovať už v tomto roku? Čo by malo byť už na konci tohto roka ukončené?
Začiatok modernizačných prác je naplánovaný na UČS (Ucelená časť stavby) 49 v ŽST Bytča s predpokladaným začiatkom 1.4.2014. Ukončenie realizácie tejto ŽST je naplánované na 30.9.2014. Zhotoviteľ v zmysle Zmluvy o dielo predložil harmonogram prác, ktorý bol v súčasnej dobe odoslaný na posúdenie Riadiacemu orgánu- Ministersvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Očakávame záväzné potvrdenie tzv. fázovania, t.j. zhotovovanie UČS 48 (ŽST.Považská Teplá-ŽST. Bytča) a UČS 49 (ŽST. Bytča) v rámci Programového obdobia 2007-2013. Po potvrdení fázovania projektu MDVRR SR bude harmonogram ešte upravovaný. Ostatné UČS- UČS 50 (Bytča- Dolný Hričov), UČS 51 (Dolný Hričov), UČS 52 (Dolný Hričov- Žilina), UČS 00 (ŽST. Žilina- oznam. zariadenia) budú zaradené na financovanie z Programového obdobia 2014-2020.
Koľkých dopravných bodov, okrem ŽST Bytča a ŽST Dolný Hričov sa dotkne modernizácia trate? Vzniknú aj nové zastávky (okrem existujúcich Plevník-Drienové, Predmier, Kotešová, H.Hričov a ŽST D. Hričov, ktorá sa zmení na zastávku)?
V rámci modernizácie na UČS 48 (ŽST.Považská Teplá-ŽST. Bytča) dôjde u oboch zastávok (Plevník- Drienové a Predmier) k vybudovaniu nových krajných nástupíšť pri koľaji č.1 a č.2 s dĺžkou 250m a o šírke 3,5 m. Prístup k nástupištiam bude zabezpečený mimoúrovňovo podchodom. V prípade ŽST Bytča (UČS 49) bude pri koľaji č.1 nástupište s dĺžkou 250 m a pri koľaji č.2 s dĺžkou 400 m. Prístup k nim bude rovnako zabezpečený mimoúrovňovo podchodom pre cestujúcich a verejnosť. Podchod bude zároveň vyúsťovať na strane k Bytči. Na UČS 50 sa nenachádza žiadna zastávka, pozn. Kotešová bola zrušená pri vybudovaní dialnice D1. V prípade UČS 51 (Dolný Hričov) vznikne nová zastávka, ktorá bude viac predsunutá oproti súčasnej ŽST smerom k obci a letisku. Zastávka bude mať dve krajné nástupištia s dĺžkou 250 m a šírkou 3,5 m. Na UŠC 52 sa nachádza len jedna zastávka - Horný Hričov. Podobne ako v predchádzajúcich UČS, prístup na nové krajné nástupištia (pri koľaji č.1 a č.2) s dĺžkou 250 m bude zabezpečený mimoúrovňovo podchodom. Dopravné body, ktorých sa celkovo modernizácia dotkne sú teda nasledovné: zast. Plevník- Drienové, zast. Predmier, ŽST Bytča, zast. Dolný Hričov (nový dopr. bod) a zast. Horný Hričov.
Má stavba nejaké špecifické zaujímavosti, napr. mosty, viadukty, tunely a pod, prípadne viete spomenúť náročné úseky? Sú už známe konkrétne technické údaje o stavbe, napr. koľko km trolej. vedenia, koľají, protihluk, steny, ale koľko mostíkov a priepustov sa stavba dotkne?
Najcharakteristickejšie znaky stavby možno v skratke zhrnúť v nasledovných základných technických údajoch:
nové železničné mosty: 6 ks
zrušené železničné mosty 2 ks
nové cestné mosty 5 ks
staré cestné mosty - asanácia: 1 ks
staré cestné mosty 6 ks
rekonštrukcia jestvujúcich železničných mostov: 9 ks
zrušené lávky pre peších : 1 ks
lávka pre peších verejná: 1 ks
podchody pre cestujúcich a verejné 5 ks
priepusty – nové a úprava pôvodných 20 ks
priepusty – asanácia 13 ks
mostné nosné konštrukcie 2 298 m3
protihlukové steny 12 813 m
Zo stavebného hľadiska sa v modernizovanom úseku nenachádzajú zložité smerové a výškové pomery, resp. vedenia trasy, ktoré by komplikovali situáciu. Svedčí o tom aj skutočnosť, že stavebná dĺžka sa z pôvodných 22 800 m zmení na 22 702 m, t.j. dĺžková zmena je len 98 m a teda k zmene vedenia trasy dôjde len na niektorých miestach.
Aká spoločnosť projektovala túto stavbu?
Stavbu projektovala spoločnosť REMING CONSULT, a.s. Bratislava.
Informácie o modernizácii Pov. Teplá - Žilina
Železničný úsek Považská Teplá - Žilina zmodernizuje pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu medzinárodné Združenie TEBS vedené spoločnosťou TSS Grade, a.s. Bratislava. Ide o druhú etapu modernizácie železničnej trate z Púchova do Žiliny a jej súčasťou je aj obnova staníc Bytča a Dolný Hričov. Ďalšími členmi úspešného združenia, ktoré vo verejnej súťaži predložilo druhú najnižšiu cenovú ponuku, sú firmy Bögl a Krýsl, k.s., Praha, Eiffage Construction Slovenská republika, s.r.o., Bratislava a Swietelsky Baugessellschaft G.m.b.H., Linz.
Súťaž na modernizáciu železničného úseku z Považskej Teplej do Žiliny začala ešte vo februári 2012 a ponuky ôsmich uchádzačov sa otvárali o dva mesiace neskôr. Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Alpine Slovakia, spol. s r.o., a to 126,33 mil. eur, o 1,4 milióna eur v porovnaní s TSS Grade, ale ŽSR ju po vyše 18-mesačnom posudzovaní vylúčili pre nesplnenie požiadaviek na predmet zákazky.
Stavebné práce plánované na tri roky má vykonať za 127,79 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Železnice pôvodne odhadovali, že modernizácia trate medzi Považskou Teplou a Žilinou vyjde na viac ako 180 miliónov eur. Zmluvu uzavreli ŽSR s TSS Grade 19. decembra 2013.
Podľa zverejnenej ZOD sú práce plánované na 36 mesiacov od odovzdania prvého staveniska.
Úsek je rozdelený na ucelené časti stavby (ďalej len „UČS“):
UČS 48: Traťový úsek Považská Teplá (mimo) – Bytča.
UČS 49: ŽST Bytča.
UČS 50: Traťový úsek Bytča – Dolný Hričov.
UČS 51: ŽST Dolný Hričov.
UČS 52: Traťový úsek Dolný Hričov – Žilina (mimo).
UČS 00: ŽST Žilina (obsahuje len úpravy na oznamovacích, zabezpečovacích a diaľkové riadenie na zariadeniach s nutnými stavebnými úpravami v budove RSE Žilina). Označenie (mimo) znamená, že sa nebude realizovať v rámci tejto investičnej akcie modernizácia príslušnej ŽST.
Táto stavba bude musieť byť realizovaná v dvoch programovacích obdobiach, kde v období 2007-2013 je naplánovaná realizácia traťového úseku UČS 48: Považská Teplá (mimo) – Bytča a UČS 49: samotná železničná stanica Bytča. V ďalšom programovom období (2014 – 2020) budú realizované ostatné UČS. V železničnej stanici Žilina budú zrealizované nutné úpravy na oznamovacích a zabezpečovacích zariadeniach.
K zrušeniu ŽST Dolný Hričov:
Zrušenie železničnej stanice pre cestujúcu verejnosť a zriadenie železničnej zastávky Dolný Hričov vyplynulo z požiadaviek Obce Dolný Hričov vybudovať novú železničnú zastávku v novej kilometrickej polohe v zmysle územného plánu obce Dolný Hričov. Z dôvodu modernizácie železničnej trate bolo v ŽST Dolný Hričov nevyhnutné vypracovať nové koľajové riešenie. Pôvodne bola v projektovej dokumentácii riešená rekonštrukcia žel. stanice Dolný Hričov vrátane peronizácie a mimoúrovňového prístupu cestujúcich na nástupištia tak, ako je to v rámci modernizácie žel .trate riešené vo všetkých žel. staniciach. Obec Dolný Hričov s takýmto riešením ŽSR nesúhlasila a požadovala v zmysle územného plánu obce Dolný Hričov namiesto peronizácie žel. stanice vybudovať novú železničnú zastávku s tým, že ŽST Dolný Hričov nebude riešená na nástup cestujúcich. V zmysle uvedeného ŽSR prepracovala projektovú dokumentáciu, na ktorú bolo následne vydané územné rozhodnutie.