Železnice Slovenskej republiky


ŽST Kežmarok


14.02.2014

Dobrý deň, Karpatský rozvojový inštitút zverejnil v spolupráci s Mestom Kežmarok v závere minulého roka Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Kežmarok. Dokument sa obsiahlo venuje aj železničnej doprave, ktorá má svoje stabilné miesto u obyvateľov mesta. Nakoľko priniesla jesenná rekonštrukcia nástupísk mnoho predovšetkým pozitívnych ohlasov, radi by sme sa v novinách Kežmarok venovali tejto téme podrobnejšie a pozreli sa na problematiku železnice aj z pohľadu spomínaného dokumentu a občanov.
- Aký veľký priestor v okolí stanice patrí Železniciam Slovenskej republiky? Konkrétne, ktoré lokality, nehnuteľnosti?
:::Pozemky v okolí železničnej stanice:
-              Parc.č. 3264/6  -  dopravná cesta  (železničná trať)
-              Parc.č. 3282/1, 3293/1, 3283/2, 3283/3, 3284  -  predstaničný priestor 
:::Budovy:
-              Železničná stanica na pozemku parc.č. 3281
- Napriek úspešnej rekonštrukcii nástupísk sa ľudia sťažujú, že výška nástupišťa nie je rovnaká ako napr. v stanici Poprad-Tatry, kde je v rovnakej výške ako podlaha osobných vlakov. Nebolo možné pripraviť také nástupište aj v Kežmarku?
V roku 2013 v rámci stavby „Rekonštrukcia nástupíšť v obvode Oblastného riaditeľstva Košice“ sa realizovala aj rekonštrukcia nástupišťa v ŽST Kežmarok v hodnote 110 962€ , bez zásahu do železničného zvršku. Rekonštrukcia v rozsahu „Poprad“ by si vyžiadala  oveľa väčšie investičné prostriedky a vypracovanie novej projektovej dokumentácie s prestavbou celej infraštruktúry železničnej stanice.
- Občania veria, že rekonštrukciou nástupísk sa obnovovanie stanice neskončí. Počíta sa v blízkej budúcnosti (1-2 roky) s úpravou budovy železničnej stanice, parkoviska pred ňou, schodiska ku budove od hlavnej cesty či s revitalizáciou oboch menších parkov pri stanici?
Staničná budova je pamiatkovo chránená a prestavba musí byť citlivo naprojektovaná aj za účasti pamiatkových úradov. V roku 2014 je v pláne investičnej činnosti  verejné obstarávanie na vypracovanie projektovej dokumentácie na plynofikácie kotolne s úpravami budovy stanice Kežmarok. V akom rozsahu – bude známe po vypracovaní investičného zadania. 
- V dokumente sa píše: "Chýba výpravná staničná budova". Nad touto vetou sa čudujú aj obyvatelia. Viete vysvetliť rozdiel medzi výpravnou staničnou budovou a súčasnou budovou železničnej stanice v Kežmarku?
Výpravná budova stojí stále na svojom mieste (v texte, ktorý citujete je zrejme označená ako "budova železničnej stanice").
- Uvažuje sa nad smerovými úpravami trate na traťovú rýchlosť min. 80 km/h či nad elektrifikáciou trate Poprad - Kežmarok - Stará Ľubovňa - Plaveč?
S traťovými úpravami a elektrifikáciou úseku Poprad – Plaveč sa nepočíta. Na uvedenom úseku sa vykonávajú bežné opravné práce. Väčšie investičné zásahy sa vykonali počas sanačných prác  pri Spišskej Belej v r.2013 (vyvolané ešte povodňami v r. 2010).
Viete mi povedať, prečo bola počas rekonštrukcie odstránená zeleň v blízkosti nástupišťa za železničnou stanicou po ľavej strane v smere na Poprad? Bude táto zeleň nahradená, resp. zrevitalizovaná na jar?
V rámci stavby, ktorá Vás zaujíma, nebola odstraňovaná žiadna zeleň.  V tomto prípade išlo ale o odstraňovanie náletových drevín. Tie boli riadne označené a odsúhlasené Mestom Kežmarok (bez nároku na ďalšiu výsadbu).




Právne dokumenty