29.01.2014
Dobrý deň, chcem poprosiť o informácie k železničnej stanici v Dolnom Hričove, ktorá sa má v rámci 2. etapy Modernizácie trate Púchov - Považská Teplá - Žilina presunúť na nové miesto.
Kedy by sa táto modernizácia mala začať a kedy skončiť, koľko bude stáť?
Začiatok prác sa predpokladá vo februári, lehota výstavby je 36 mesiacov, zmluvná cena za celú modernizáciu je dohodnutá vo výške 127 790 851,10 € bez DPH.
Kto navrhol presunutie železničnej stanice a z akých dôvodov?
Zrušenie železničnej stanice pre cestujúcu verejnosť a zriadenie železničnej zastávky Dolný Hričov vyplynulo z požiadaviek Obce Dolný Hričov vybudovať novú železničnú zastávku v novej kilometrickej polohe v zmysle územného plánu obce Dolný Hričov. V zmysle tejto požiadavky ŽSR zabezpečili spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie a následne prebehlo územné konanie, v priebehu ktorého obec Dolný Hričov súhlasila s navrhovaným riešením.
Proti presunutiu železničnej stanice a za zachovanie železničnej stanice na mieste, kde je už 120 rokov, spísali obyvatelia dotknutej obce petíciu, tvrdia, že zmena nezohľadňuje skutočné potreby občanov, ktorí aktívne využívajú súčasne umiestnenú stanicu, jej premiestnenie o 1,8 km, do oblasti, kde sa nachádza pole im skomplikuje život, teda cestovanie do Bytče, Žiliny. Ľudia vlakovú dopravu využívajú pri ceste do práce, študentov do školy, dôchodcov k lekárom....
Prečo železnice nezohľadnia túto ich požiadavku a neponechajú železničnú stanicu na jej pôvodnom a funkčnom mieste? Nebolo by ponechanie a rekonštrukcia súčasnej stanice lacnejšie riešenie ako postavenie úplne novej?
Na novú železničnú zastávku a zrušenie pôvodnej žel. zastávky je vydané územné rozhodnutie, ktoré je aj právoplatné. Zmena polohy zastávky je teda riadne prerokovaná v rámci územného konania, ktoré sa uskutočnilo v roku 2007. ŽSR nedisponujú analýzou, ktorá by porovnávala náklady naprojektovaného riešenia s riešením rekonštrukcie súčasnej žel. stanice.
Z dôvodu modernizácie železničnej trate bolo v ŽST Dolný Hričov nevyhnutné vypracovať nové koľajové riešenie. Pôvodne bola v projektovej dokumentácii riešená rekonštrukcia žel. stanice Dolný Hričov vrátane peronizácie a mimoúrovňového prístupu cestujúcich na nástupištia tak, ako je to v rámci modernizácie žel .trate riešené vo všetkých žel. staniciach. Obec Dolný Hričov s takýmto riešením ŽSR nesúhlasila a požadovala v zmysle územného plánu obce Dolný Hričov namiesto peronizácie žel. stanice vybudovať novú železničnú zastávku s tým, že ŽST Dolný Hričov nebude riešená na nástup cestujúcich. V zmysle uvedeného ŽSR prepracovala projektovú dokumentáciu, na ktorú bolo následne vydané územné rozhodnutie.
Časť obce, ktorá sa nachádza pri súčasnej železničnej stanici, po modernizácii trate a po vvybudovaní protihlukovej steny stratí prístup k ďalšiemu dopravnému zdroju...autobudovej zastávke. Neuvažujú ŽSR o vybudovaní podchodu v tejto časti obce?
Podľa spracovanej projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie ŽSR v tejto časti obce neuvažujú s vybudovaním podchodu. Jestvujúca lávka pre peších je majetkom firmy Zväz pre skladovanie zásob, a.s., ktorá bude v rámci stavby asanovaná. S asanáciou Zväz pre skladovanie zásob súhlasil.