24.03.2014
Vo Vašej správe nás upozorňujete na vážne následky nehôd, ktoré sa stali na zabezpečenom priecestí v Rožkovanoch. Nakoľko bližšie nešpecifikujete polohu priecestia (pre urýchlenie komunikácie o priecestiach v budúcnosti je vhodné používať tzv. jedinečné identifikačné číslo priecestia /JIČ/, ktoré sa nachádza prednostne na zadnej strane dopravnej značky A30a alebo A30b /výstražný kríž pre železničné priecestie/ alebo na zadnej strane výstražníka v tvare SPXXXX ) predpokladáme, že sa jedná o priecestie v žkm 45,938 (JIČ SP1634) na trati Muszyna PL –Plaveč – Kysak v katastri obce Rožkovany. Na uvedenom priecestí navrhujete doplniť svetelné priecestné zabezpečovacie zariadenie (PZZ) o závory. Z nášho zistenia vyplýva, že toto priecestie je vybavené PZZ, ktoré spĺňa ustanovenia STN P 34 2651 príloha 1. článok I.1.1 “Na jednokoľajovom priecestí sa má prednostne použiť PZS (svetelné priecestné zariadenie) bez závor“.
Ďalej môžeme potvrdiť, že za obdobie posledných desiatich rokov sa na uvedenom priecestí stali dve vážne nehody v dňoch:
19.06.2007 - pri ktorej následkom nerešpektovania t. č. platného „Zákona o premávke na pozemných komunikáciách“ vodičom, tragicky zahynuli dve osoby jedna osoba bola ťažko zranená a jedna ľahko zranená,
28.02.2014 - s následkom ťažkého zranenia osoby a dvoch osôb ľahko zranených. Z predbežných zistení k tejto vážnej nehode chceme doplniť, že PZZ bolo v riadnej činnosti.
V predmetnej súvislosti upozorňujeme, že podľa § 28 odsek a) Zákona 8/2009 o cestnej premávke „vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia“. Táto výstraha sa spustí do činnosti pred jazdou koľajového vozidla cez priecestie v takom čase, aby najdlhšie a najpomalšie cestné vozidlo, ktoré pri spustení výstrahy už nemôže zastaviť pred priecestím, mohlo ešte bezpečne prejsť za priecestie. V prípade, že by boli na PZZ aj závory, vodič cestného vozidla sa v prvom rade musí riadiť svetelnou signalizáciou a nie len závorami. Podľa STN P 34 2651 je u týchto typov PZZ mechanická výstraha (závora) len doplnkovou výstrahou, t.j. nezabraňuje úmyselnému vojdeniu na priecestie ak niekto poruší Zákon o cestnej premávke a nebude rešpektovať výstražný stav dávaný PZZ. Nie je záruka, že ak vodič nerešpektuje červené svetlá PZZ, tak bude rešpektovať závory. Závory nie sú konštruované tak, aby úplne zabránili vojdeniu na priecestie. Naopak zase v prípade použitia závor na priecestiach sa stávajú nehody, kedy pri nedisciplinovanosti vodičov dochádza k uzatvoreniu vozidla na priecestí. Vodič cestnej premávky, kvôli svojej bezpečnosti a bezpečnosti iných osôb a vlakovej dopravy, musí dodržiavať už spomenutý Zákon o cestnej premávke. Bezpečnosť na priecestí je daná disciplinovanosťou vodičov a dodržiavaním pravidiel cestnej premávky.
V súčasnej dobe na Vami navrhnutom priecestí nemáme a ani neplánujeme do investičného plánu ŽSR zaradiť žiadnu rekonštrukciu priecestného zabezpečovacieho zariadenia. Nebránime sa však vzájomnej spolupráci a maximálnej ústretovosti v prípade cudzieho investora, ktorý by financoval všetky činnosti spojené s doplnením jestvujúceho PZZ o závory, prípadne výstavbu nového PZZ bez nároku na finančné prostriedky zo strany ŽSR. Zároveň k nášmu stanovisku pripájame aj znenie § 14 ods.3 zákona č.513/2009 Z. z. o dráhach v znení zákona č.432/2013 Z. z., podľa ktorého: „križovanie dráh s cestnými komunikáciami zriaďuje, rozširuje a zabezpečuje ten, z koho podnetu k tomu dochádza“.