Železnice Slovenskej republiky


ŽSR - modernizácia - Liptov


13.03.2014

Čoraz hlasnejšie sa v Liptove ozývajú naši čitatelia, ktorých zaujíma projekt modernizácie železničnej trate v úseku Kraľovany – Važec. Ak sa nemýlim, ide o tri úseky: Važec - Liptovský Mikuláš, Liptovský Mikuláš – Ružomberok a Ružomberok – Kraľovany.
Niektorí hovoria, že to dopadne ako s našimi diaľnicami. No keď pozerám novinky týkajúce sa ŽSR, podpisovania kúpnych zmlúv na pozemky, som čoraz viac presvedčená, že modernizácia železničnej trate je otázkou blízkych rokov.
Rada by som o tejto dôležitej investičnej akcii napísala do novín článok a poskytla čitateľom komplexný obraz o tom, čo sa v blízkej budúcnosti bude diať. Na to však potrebujem Vašu pomoc. Snažila som sa čo najviac informácií pozoháňať sama, no aj tak by som Vás chcela poprosiť o odpovede na moje otázky:
V akom štádiu prípravy je modernizácia úseku železničnej trate v Liptove teraz?
Stavba: „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad – Tatry (mimo)“ je rozdelená do 5 samostatných etáp. Záujmový úsek je zaradený do 5. etapy stavby: „ŽST Liptovský Hrádok – Liptovský Mikuláš (výhybňa Paludza)“. V  projektovej príprave 5. etapy stavby boli v rámci finančných prostriedkov EÚ z Operačného programu doprava (OPD 2007 – 2013) vypracované a odsúhlasené projekty na stupni: „DRS – dokumentácia pre realizáciu stavby“.
Na stránke ŽSR som v sekcii „Projekty“ našla len modernizáciu úseku Poprad - Tatry – Liptovský Mikuláš. Ani zmienka o pokračovaní v smere na Ružomberok, Kraľovany, Žilinu.... Prečo?
Projektová príprava pre úsek Liptovský Mikuláš – Žilina ešte nebola zahájená z dôvodu nepridelenia finančných prostriedkov. To čo a ako by sa malo začať projekčne pripravovať na tomto úseku bude známe až po spracovaní novej štúdie realizovateľnosti na úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou, čo je požiadavka EÚ.
Kedy by malo dôjsť k začiatku prác na úseku Poprad – Tatry – Liptovský Mikuláš?
V súčasnej dobe sa spracováva „master plán“ pre nasledujúce plánovacie obdobie OPD na roky 2014 až 2020. Po schválení „master plánu“ budeme môcť odpovedať na predmetnú otázku.  Ideálne by bolo, keby sa mohla začať s realizáciou predmetnej stavby v roku 2015. V takom prípade by bol predpoklad ukončenia realizácie 5. etapy stavby v roku 2018.   
Aké sú očakávané investičné náklady?
Nakoľko výber zhotoviteľa stavby sa uskutoční verejnou súťažou a táto vygeneruje cenu, nie je možné dnes túto cenu určiť. Tá sa okrem toho bude odvíjať aj od času, t.j. ak „masterplán“ bude schválený neskôr, začne sa neskôr aj s verejným obstarávaním a to už budeme v rovine inej cenovej úrovne. 
V Litpovskom Mikuláši by malo dôjsť k odklonu trate a tým pádom aj zmene umiestnenia železničnej stanice. Chcem sa spýtať, ako budete súčasnú budovu železničnej stanice využívať ďalej? Aké máte plány so stavbou?
Po zmodernizovaní železničnej trate v Liptovskom Mikuláši nebude existujúca budova železničnej stanice (ani priľahlé objekty) potrebná pre prevádzku trate. Ku dnešnému dňu nebolo rozhodnuté, akým spôsobom bude budova ďalej využívaná, nakoľko na takéto rozhodnutie ostane dostatok času počas realizácie stavby, kým bude budova slúžiť účelu ako dodnes.
Podobná otázka: ako plánujete využiť násyp, po ktorom ide v súčasnosti trať (po modernizácii a odklonení bude zbytočný...) ? Hovorí sa o cyklochodníku, obslužnej ceste... no rada by som si to overila u Vás...
ŽSR neuvažujú s využívaním opusteného telesa železničnej trate, to znamená, že po vybudovaní novej preložky trate, bude z pôvodného násypu medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom a Liptovským Mikulášom a výhybňou Paludza odstránený železničný zvršok a umelé stavby. O prípadnom ďalšom využití budú rozhodovať samosprávne orgány regiónu.
Kde v súčasnosti prebiehajú práce na modernizácii trate? (Naposledy som čítala o modernizácii úseku Púchov – Považská Teplá)
Pozrite našu web stránku www.zsr.sk /Media room/Vyjadrenia pre médiá 2014/Marec .... do vyhľadávača zadajte „modernizácia“, napr.:

http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/februar/zsr-modernizacia-puchov-povazska-bystrica.html?page_id=2938&show_search_term=modernizácia
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/februar/zsr-modernizacia-trencin-most.html?page_id=2912&show_search_term=modernizácia
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/januar/zsr-modernizacia-povazska-tepla-zilina.html?page_id=2860&show_search_term=modernizácia
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/marec/zst-bytca.html?page_id=2946&show_search_term=modernizácia
http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/januar/zsr-modernizacia-zlatovce-trencianska-tepla.html?page_id=2874&show_search_term=modernizácia

.... a ďalšie ...

Nikde sa mi nedarí zohnať štúdiu úseku trate z Liptovského Mikuláša do Kraľovian. Kde by som sa k nej mohla dostať? Aby som vedela čitateľom vysvetliť trasovanie v tejto časti regiónu.
Ako odpoveď na túto otázku č 2.




Právne dokumenty