18.06.2015
Rád by som vás poprosil o stručné vyjadrenie na jednu vec. Meškania vlakov na trati Bratislava - Košice môžu byť čiastočne spôsobené modernizáciou koridorov, ktorú zabezpečuje ŽSR. Aký veľký vplyv má stav infraštruktúry na meškanie vlakov? Sú meškania spôsobené vo významnej miere práve stavom infraštruktúry alebo si za meškania podľa vás môžu väčšinou dopravcovia sami?
Meškania vlakov vo všeobecnosti spôsobujú tri dôležité faktory:
1. Stav infraštruktúry a s tým súvisiace plánované výluky v súvislosti s modernizáciou
2. Meškanie zavinené samotným dopravcom –nesprávna jazda, technické problémy, nedodržanie predpisov a pod.
3. Cudzie vplyvy - sem patria vplyvy počasia, nehody na priecestiach, samovraždy atd, ktoré nie je možné predvídať.
K bodu 1. ...Plánované výluky sú na trati Bratislava –Košice sú všetky prerokované so všetkými dopravcami – aj nákladnými aj osobnými. Realizujú sa v závislosti od počasia zhruba cca od marca do novembra. V zmienenom úseku vzhľadom na rozsiahle modernizačné práce sú výluky momentálne časté, z pohľadu počtu je ich veľa, avšak vplyv na meškania vlakov nemajú čo sa týka dĺžky meškania vlaku zásadný, či enormný – sú to zvyčajne meškania do 10-15 minút.
K bodom 2. a 3. ... faktor majú nepomerne zásadnejší vplyv na meškania. V prípade poruchy na strane dopravcu, alebo mimoriadnosti v súvislosti s porušením pravidiel jazdy sú vplyvy vzhľadom na vyšetrenie udalosti, opravu, či náhradnú dopravu oveľa dlhšie. Ak dôjde k nehode, tu sú meškania najväčšie vzhľadom na potrebu privolania polície, vyšetrenia nehody, kedy sa čaká na súhlas polície s obnovením premávky. Tu sa meškania pohybujú od 60 minút vyššie, výnimkou nie je ani meškanie v hodinách a nikto zo ZSR ani dopravcu to nemôže ovplyvniť. Pri meškaniach nad 60 minút a viac už prvotné meškanie vlaku vyvolávajú sekundárne meškania – prípoje, obraty vlakov a podobne. Body 2 a 3, teda majú zásadnejšie vplyvy na meškania vlakov. V zimných mesiacoch majú veľký vplyv námrazy, sneh, pripadne vietor či záplavy sú tiež záväzným faktorom, ktorý meškania vlakov ovplyvňuje v desiatkach minút, či dokonca viac hodín a niekedy aj opakovane.