09.06.2015
Dobrý den, dovolte, prosím, několik dotazů z českého ekonomického deníku E15. Plánuje stále Slovensko přechod na jednotnou napájecí soustavu na železnici (na střídavý systém)? Pokud ano, proč? Jsou nějaké termíny a odhady celkových nákladů? Je nějaká koordinaace se zahraničím? Budu rád za jakýkoliv komentář k tématu.
Slovensko skutočne plánuje postupný prechod na napájanie striedavým prúdom 25kV/50 Hz.
Hlavným motívom je predovšetkým zníženie nákladov na prevádzku a údržbu trakčnej napájacej sústavy, ako aj významné zvýšenie ochrany a zníženie škôd na podzemných zariadeniach v dôsledku bludných prúdov. Prestavba sa vykonáva v súvislosti s modernizáciou koridorových tratí, pričom sa nahradzujú už dožité pôvodné napájacie zariadenia.
Všetky kroky sa robia po dohovore so zahraničnými partnermi i domácimi dopravcami, predovšetkým s ohľadom na ich aktuálnu vozidlovú techniku a tiež s ohľadom na predpokladaný postup jej modernizácie.
Děkuji za rychlou odpověď. Je nějaký výhled, kdy bude celé Slovensko v jedné soustavě? A kolik to bude stát? A které úseky již byly proměněny?
Zmena trakcie z jednosmernej trakčnej napájacej sústavy 3 kV na striedajú trakčnú sústavu 25 kV 50 Hz bude prebiehať po etapách tak, ako bude prebiehať modernizácia koridorov na sieti ŽSR. Prechod celej železničnej siete, ktorú spravujú a udržujú ŽSR ako manažér infraštruktúry je dlhodobý proces s horizontom desiatky rokov. Z tohto dôvodu je veľmi predčasné uvádzať presné číslo koľko rokov bude prechod trvať ... no hrubým odhadom cca 30 – 50 rokov.
Z pohľadu blízkej budúcnosti predpokladáme nasledovný vývoj v prechode jednotlivých úsekov na striedavú trakciu:
1. V roku 2015 cca od 1.8.2015 zmena trakcie zmodernizovanej ŽST Púchov
2. V rokoch 2017-2018 zmena trakcie na traťovom úseku ŽST Púchov (mimo) – Lúky pod Makytou štátna hranica po ukončení komplexnej rekonštrukcie trakčného vedenia na tomto úseku
3. V rokoch cca 2020 -2022 zmena trakcie na úseku Púchov (mimo) – Žilina (mimo) po ukončení modernizácie
4. V rokoch cca 2025 – 2030 zmena trakcie v ŽST Žilina a na úsekoch po odbočku Potok smer Vrútky a celého úseku Žilina – Čadca štátna hranica – Skalité štátna hranica po ukončení modernizácie
5. Po roku 2030 prechod ostatnej časti siete bude prebiehať podľa realizácie v tom čase naprojektovaných a do realizácie prichádzajúcich úsekov.