21.12.2016
Aké zmeny/rekonštrukcie chystajú železnice na bratislavskej Hlavnej stanici?
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) momentálne analyzujú právny stav, ktorý môže nastať po výpovedi zmluvy uzatvorenej medzi mestom Bratislava a firmou Transprojekt na rekonštrukciu ŽST Bratislava hlavná stanica a predstaničného námestia. ŽSR majú s firmou Transprojekt uzatvorenú zmluvu na prenájom pozemkov.
V tomto prípade je potrebné kroky ŽSR a mesta Bratislava koordinovať. ŽSR poskytnú súčinnosť hlavnému mestu pri riešení problematiky hlavnej stanice a predstaničného námestia. Avšak vopred nebudú možné kroky medializovať, keďže zmluva tak s mestom, ako aj zmluva o prenájme pozemkov je stále v platnosti.
Mimo vyššie uvedeného, doposiaľ nezrealizovaného projektu, však ŽSR v súvislosti s projektom štandardov železničných staníc a (povinností ŽSR vyplývajúcich zo stavebného zákona ako správcu objektu) pripravujú realizáciu menších úprav, ktorých cieľom je zvýšiť kvalitu a komfort cestovania.
Ide o menšiu rekonštrukciu výpravnej budovy a prislúchajúcich objektov, kde je už schválená projektová dokumentácia a v súčasnej dobe ateliér Modulor zabezpečuje inžiniersku činnosť k tejto stavbe. Jej výsledkom by malo byť vydanie právoplatného stavebného povolenia. Po jeho vydaní sa bude realizovať výberové konanie na zhotoviteľa stavby a až po jeho úspešnom ukončení sa môže začať realizácia stavby.
Okrem toho ešte ŽSR pripravujú prestavbu nákladných výťahov na nástupištia na osobné výťahy, čo zabezpečí aj prístup pre imobilných. Zároveň bude vybudovaný kamerový systém a zrealizovaná prekládka nízkonapäťových rozvodov. Realizáciu týchto dvoch stavieb predpokladáme v roku 2017.
Plánované riešenie štandardov budovy tejto železničnej stanice a priľahlých objektov sa bude realizovať v exteriéri i v interiéri. Stavba zostáva v tvarovo nezmenenej podobe, ako sa v súčasnosti nachádza, avšak výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej stanice.
Chystajú železnice rekonštrukcie aj na iných slovenských staniciach? Ak áno, o ktoré stanice ide, čo a za koľko sa na nich bude rekonštruovať?
V súčasnosti ŽSR pripravujú tzv. trojročný plán pre roky 2017 – 2019, konkrétne výstupy k tomu, čo budú ŽSR pripravovať a realizovať v budúcich obdobiach, budú známe v januári 2017.
Pre informáciu uvádzame niektoré investičné projekty, ktoré by ŽSR v budúcich rokoch chceli realizovať v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov
- ŽST Dolný Štál, predĺženie staničných koľají:
Predmetom navrhovanej rekonštrukcie ŽST Dolný Štál v úseku trate Dunajská Streda - Komárno je dosiahnutie vyššieho kvalitatívneho štandardu osobnej dopravy, predĺženie užitočných dĺžok koľají pre nákladnú dopravu, vylepšenie bezpečnosti železničnej dopravy na železničných priecestiach, zvýšenie rýchlosti a zníženie údržby železničného zvršku, úprava zabezpečovacích zariadení, zriadenie nového informačného systému, úprava silnoprúdových zariadení, rušenie nepotrebných objektov, rekonštrukcia objektov zastávky, osadenie prístrešku pre cestujúcu verejnosť a vybudovanie stojanov pre bicykle.
ŽST Jesenské-rekonštrukcia výhybiek a rekonštrukcia nástupíšť:
Predmetom projektu je rekonštrukcia výhybiek, rekonštrukcia, nástupíšť a výmena osvetľovacích stožiarov od č.1 po 9 v ŽST Jesenské. Pôvodné sypané nástupištia mali spevnené hrany, ktoré boli pri poslednej obnove koľají čiastočne odstránené so zámerom nástupištia zmodernizovať. Dočasné sypané nástupištia nespĺňajú podmienky bezpečného nástupu a výstupu cestujúcich. Cieľom projektovej dokumentácie ich rekonštrukcie je dosiahnutie normových parametrov železničnej dopravnej cesty a zaistenie bezpečnej železničnej prevádzky. Realizáciou stavby sa výrazne prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti na železničnej dopravnej ceste. V priebehu rekonštrukcie výhybiek dôjde aj k výmene časti koľají pred a za výhybkami, na ktoré sú pripojené izolované koľajnice.
ŽST Spišská Nová Ves-rekonštrukcia prijímacej budovy (PB) a informačného zariadenia pre cestujúcich:
Projekt rieši rekonštrukciu prijímacej budovy, budovy dopravnej kancelárie (tzv. releovky) a úpravu spevnených plôch okolo spomenutých objektov. Rekonštrukciou železničnej stanice prijímacej budovy a budovy dopravnej kancelárie sa vylepšia parametre po stránke stavebno – technickej pre zamestnancov železničnej stanice, cestujúcej verejnosti, zamestnancov ŽSR a ZSSK. Vylepší sa aj z estetického a bezpečnostného hľadiska. V rámci prestavby je potrebné zrekonštruovať spevnené plochy pred a okolo železničnej stanice. Rieši sa výmena a oprava poškodených častí oplotenia nachádzajúceho sa za CO skladom. Poškodené a nefunkčné oplotenie bude nahradené novým oplotením a poškodená časť kamennej časti bude opravená. Krycia betónová platňa bude nahradená novou betónovou platňou. V rámci pripravovanej stavby sa rieši aj uskladňovanie kontajnerových nádob na odpad pri budove ŽST – ich prekrytie zo strany od mesta, nakoľko v súčasnej dobe sú na veľmi viditeľnom mieste a špatia celkový vzhľad stanice.
ŽST Ružomberok :
Rekonštrukcia objektu v rozsahu úprava fasády, vyspravenie drevených a klampiarskych prvkov, elektroinštalácia, úprava nástupišťa, úprava oplotenia, informačný systém hlasový a vizuálny /HAVIS/.
Tatranská Polianka:
Zateplenie objektu, výmena strešnej krytiny, výmena okien a dverí, elektroinštalácia + bleskozvodu, vybudovanie ústredného vykurovania, vybudovanie WC pre imobilných cestujúcich,
Štrba, komplexná rekonštrukcia (KR) pohyblivých schodov: Predmetom stavby je demontáž nefunkčného eskalátora, montáž nového eskalátora a nového výťahu, úprava elektroinštalácie, stavebné úpravy, rekonštrukcia zasklenenia haly + nové vráta, úprava podhľadu v hale.
Handlová zastávka: vybudovanie novej zastávky s kompletnou infraštruktúrou /nástupište, prístrešok pre cestujúcich, osvetlenie, informačný systém, prístupová komunikácia/.
Trenč. Teplá – sklad: rekonštrukcia fasády, výmena okien, dverí a vrát, elektroinštalácia, výmena strešnej krytiny + klampiarske prvky, úprava svetlíka. Zvolen výpravná budova: rekonštrukcia prijímacej budovy, podchodov, výťahov, úprava koľajiska + nástupištia + komunikácie + prechody + priechody, vonkajšia a vnútorná kanalizácia, elektroinštalácia, kamerový systém, informačný systém HAVIS.
Ktoré stanice sa vylepšovali v roku 2016? Aký finančný obnos si to vyžiadalo?
V mesiaci august 2016 bola ukončená stavba s názvom ŽST Trenčianska Teplá- rekonštrukcia staničnej budovy a priľahlých objektov, predmetom ktorej bolo zosúladenie vizuálneho konceptu medzi rekonštrukciou budovy realizovanej počas modernizácie úseku Trenčianska Teplá- Ilava- Beluša a pôvodnou, nemodernizovanou časťou. Došlo tiež k zmene úžitkových vlastností budovy, výsledkom tejto investičnej akcie je jednotný architektonický koncept budovy. Náklady predstavovali čiastku cca 171 000 € s DPH. V mesiaci november 2016 bola začatá stavba „ŽST Lučenec, stavby a zariadenia pre cestujúcich“, predmetom ktorej je okrem iného aj rekonštrukcia výpravnej budovy. V tomto roku pokračovala tiež komplexná revitalizácia ŽST Košice, k týmto prácam nájdete všetky dostupné informácie na webe ŽSR v sekcii Media Room.
Ktoré úseky tratí ŽSR modernizovali tento rok a pri ktorých z nich bola modernizácia ukončená?
V roku 2016 pokračovali stavebné práce na modernizácii železničnej infraštruktúry u nasledovných stavieb: "ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové M e s t o nad Váhom - Púchov, žkm 100,500 - 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. - III. etapa (úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá)", „ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa -(úsek Považská Teplá- Žilina)“. V roku 2016 bola ukončená stavba s názvom „Modernizácia PPS Čierna nad Tisou, infraštruktúra prekladiska – koľaje a rampy“. V roku 2016 bola tiež začatá výstavba v úseku Púchov- Považská Teplá v rámci stavby „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod., I. etapa“.
Ktoré sa budú modernizovať budúci rok a aký finančný obnos si bude modernizácia vyžadovať?
V roku 2017 budú pokračovať práce na stavbách:
a) "ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové M e s t o nad Váhom - Púchov, žkm 100,500 - 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. - III. etapa (úsek Zlatovce - Trenčianska Teplá)" v predpokladanom objeme 62 mil. EUR
b) „ŽSR, Modernizácia trate Púchov - Žilina, pre rýchlosť do 160 km/hod., II. etapa -(úsek Považská Teplá- Žilina)“ v predpokladanom objeme 45 mil. EUR
c) „ŽSR, Modernizácia trate Púchov – Žilina pre rýchlosť do 160 km/hod., I. etapa“ v predpokladanom objeme 71 mil. EUR
V prípade úspešného ukončenia procesu verejného obstarávania očakávame tiež zahájenie stavebných prác na stavbách:
a) „Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry (mimo), 1.etapa (Poprad - Lučivná)“ v predpokladanom objeme 11 mil. EUR b) „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR“ v predpokladanom objeme 2 mil. EUR