Železnice Slovenskej republiky


Železničná stanica Predmestie


10.05.2016

Prečo sa ŽSR rozhodla, že prioritne rekonštruuje práve stanicu BA-Predmestie a nie iné stanice na území hl. mesta? Kedy toto rozhodnutie padlo a kedy sa presne začalo so stavebnými prácami? Kto presne rozhodol o tom, že prioritne sa bude rekonštruovať práve stanica Bratislava - Predmestie? 

Železničná stanica Predmestie bola dlhodobo v dezolátnom stave. Nevyhovovala ani po stránke technickej ani po estetickej. V minulosti bola budova zničená vandalmi a usadili sa v nej bezdomovci, pre cestujúcu verejnosť to bolo traumatizujúce a nebezpečné miesto. Tak isto bola v minulosti často poškodzovaná aj lávka pre cestujúcich k nástupišťu (zároveň podotýkame, že 1/3 lávky patrí Mestskej časti Bratislava Nové Mesto). Čo sa týka nástupišťa už nevyhovuje výškovému usporiadaniu. Hrany nástupíšť sú prevalené, čo zasa ohrozuje cestujúcu verejnosť. ŽST Bratislava Predmestie bola zároveň dotknutá projektom TEN-T Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka s tým, že v budove ŽST má byť umiestnené dispečerské riadenie uzla Bratislava, čím sa zo ŽST Predmestie stane dôležitý dopravný uzol v Bratislave.

Uvedená problematika je riešená od r. 2001 odkedy sa začala spracovávať projektová dokumentácia. Stavba sa začala realizovať 09/2012  rekonštrukciou trafostanice.

Rozhodnutie o tom, že sa stanica rekonštruuje bola vyvolané na základe vyššie uvedeného stavu a aj z dôvodu jej zapojenia do projektu TEN-T.     

Rekonštrukcia podľa pôvodných informácií stála štyri milióny - išli všetky tieto peniaze z rozpočtu ŽSR, alebo časť z nich šla aj z eurofondov?        

Všetky náklady boli hradené z vlastných zdrojov ŽSR. 

Aké úpravy v posledných rokoch urobili ŽSR na priľahlej stanici Bratislava - Vinohrady? 

V minulosti bola na zastávke Vinohrady zrekonštruovaná prevádzková budova s cieľom zabezpečiť prístup pre imobilných. Taktiež bola vykonaná oprava nástupišťa čiastočným  predĺžením na smer Bratislava hl. stanica z dôvodu zavedenia nových súprav osobnej dopravy. 

Kedy je naplánovaná komplexná rekonštrukcia stanice Bratislava - Vinohrady?         

V súčasnosti prebieha proces verejného obstarávania na štúdiu realizovateľnosti celého uzla Bratislava. Na základe štúdie realizovateľnosti, do ktorej bude zahrnutá aj zastávka Vinohrady, budú zrejmé ďalšie potrebné úpravy na zastávke.

Doplnenie:

Dobrý deň, rád by som vás ešte poprosil o niekoľko doplňujúcich informácií:  Vo všeobecnosti: sú ŽSR spokojné s tým, že rekonštruovali stanicu Bratislava-Predmestie, ktorá je pre verejnosť uzavretá, zatiaľ čo kúsok od nej je zanedbaná zastávka Bratislava-Vinohrady, ktorá by rekonštrukciu potrebovala oveľa akútnejšie? 

Väčšina zo železničných staníc v Bratislave ( s výnimkou žst Bratislava Petržalka a Bratislava Nové Mesto) potrebuje rekonštrukciu. ŽSR plánovali a počítali s rekonštrukciou žst BA hlavná stanica, ako aj Bratislava Predmestie a Bratislava Vinohrady. Ako sme Vám už uviedli, žst Bratislava Predmestie bola v dezolátnom stave, nevyhovovala ani po stránke technickej, technologickej, ani estetickej, veľkým problémom boli bezdomovci, prevalené hrany nástupíšť ohrozovali cestujúcu verejnosť. Práve na tejto stanici malo byť v rámci projektu TEN T umiestnené dispečerské riadenie uzla Bratislava, čím sa zo ŽST Predmestie mal stať dôležitý dopravný uzol v Bratislave. S využitím tejto železničnej stanice sa počíta aj v rámci jej zapojenia do projektu integrovaného dopravného systému v Bratislave ( V rámci TIOP sa plánuje vybudovať 7 nových železničných zastávok).

ŽST Bratislava Vinohrady mala byť rekonštruovaná v rámci Operačného programu doprava. Uvažovalo sa s úpravou traťových koľají v smere na Bratislavskú hlavnú stanicu aj na Raču, ďalej s predĺžením nástupíšť a jej výškovou úpravou, do úvahy prichádzalo aj prepojenie zastávky Bratislava Vinohrady so žst Bratislava Predmestie tak, aby cestujúca verejnosť mala pohodlný prístup aj na zastávku, aj na stanicu. Vzhľadom na to, že podmienkou na čerpanie fondov EÚ je štúdia realizovateľnosti, museli ŽSR najprv súťažiť zhotoviteľa takejto štúdie a následne bude štúdia spracovaná. Do budúcna však určite ŽSR počítajú aj s rekonštrukciou žst Bratislava Vinohrady. 

Vo svojej odpovedi píšete, že stanica Bratislava-Predmestie bola v dezolátnom stave. Vzhľadom na to, že na tejto stanici zastavujú štyri vlaky denne stačilo rekonštruovať len lávku a nástupište (ktoré mimochodom rekonštruované stále nie je). Prečo miesto toho ŽSR pristúpili ku komplexnej rekonštrukcii celého objektu? 

V cestovnom poriadku 2011/2012, kedy sa stanica začala rekonštruovať, tu denne zastavovalo 12 vlakov, plánovalo sa zabezpečenie priestorov pre predaj cestovných lístkov, služby pre verejnosť, rátalo sa s umiestnením oddelenia Železničnej polície na 2. nadzemnom podlaží vestibulu, čím by bol zabezpečený aj nepretržitý monitoring priestorov stanice. Odstúpením Železničnej polície (teraz Polície SR) od uvedeného zámeru zostali priestory neobsadené a zároveň objekt zostal bez profesionálneho dohľadu. Situácia spred piatich rokov, kedy sa o rekonštrukcii rozhodovalo, bola úplne iná ako dnes. Po vyriešení situácie v celom dopravnom uzle Bratislava však počítame s podstatne väčším využitím žst Bratislava Predmestie. Do tej doby však musíme naše zrekonštruované priestory chrániť pred opätovnou devastáciou, preto je žst zatvorená. Staničná budova je aktuálne využívaná dopravnými zamestnancami ŽSR a zamestnancami Železničnej spoločnosti Cargo, a.s.. ŽSR voľné priestory po bývalej železničnej hygiene ponúkali na prenájom. Keďže situácia na Hlavnej železničnej stanici nie je priaznivá vzhľadom na počet a frekvenciu vlakov a cestujúcich, ŽSR ponúkli dopravcom ako alternatívu k extrémne vyťaženej hlavnej stanici možnosť využívať žst Bratislava Predmestie. Dopravcovia túto možnosť zatiaľ nevyužili.

Ktorá stavebná firma zabezpečovala túto rekonštrukciu, resp. kto bol hlavný dodávateľ stavebných prác?

Uvedená problematika je riešená od roku 2001. Rekonštrukciu realizovala firma Texo Partner s.r.o. Bratislava na základe zmluvy o dielo z októbra 2001. 

Vo svojej odpovedi ďalej píšete, že rekonštrukcia stanice Bratislava-Predmestie mala byť súčasťou projektu Bratislava-Filiálka. Pritom najneskôr po nástupe ministra dopravy Jána Počiatka bolo jasné, že projekt Filiálka sa v dohľadnej dobe realizovať nebude. Prečo ŽSR napriek tomu pokračovali v pôvodnom pláne a začali s rekonštrukciou stanice Bratislava-Predmestie. 

V čase zastavenia projektu Filiálka (október 2012) už bola stavba žst Bratislava Predmestie v realizácii a takisto v tom istom čase už prebiehala aj verejná súťaž na výber zhotoviteľa stanice Bratislava Filiálka. Bez ohľadu na uvedené, je projekt iba pozastavený a je záujem zo strany ŽSR lokalitu Filiálka riešiť čo najskôr, pričom základným východiskom pre rozhodnutie bude spomínaná štúdia realizovateľnosti. Vzhľadom na polohu stanice Filiálka očakávame, že táto bude súčasťou integrácie dopravy s nadviazaním práve na ŽST Predmestie, čím sa zmení, resp. zvýši význam tejto stanice.  

Kto presne rozhodol o tom, že sa v septembri 2012 začne s rekonštrukciou stanice Bratislava-Predmestie? Prosím o meno konkrétneho zodpovedného pracovníka / pracovníkov, ktorý je podpísaný pod príslušnými dokumentmi. 

V zmysle interných predpisov ŽSR nikdy o projektoch a investíciách nerozhoduje jeden pracovník. Plán investičných akcií ŽSR je schvaľovaný viacstupňovo, pričom rozhodujúcim je schválenie najvyšším orgánom ŽSR, Správnou radou. Investičný plán ŽSR na rok 2012 bol schválený 29.9.2011 a v tomto čase pracovala Správna rada ŽSR  v zložení: Ing. Jozef Beliš, Ing. Peter Klinka, Ing. Peter Guttman, JUDr. Andrea Vítkóová, PhD., JUDr. Ľuboš Dojčan, Ing. Miroslav Barcaj, Ing. Darina Fabuľová, Mgr. František Petroci, Bc. František Zaparanik. 

Kedy presne bola dokončená rekonštrukcia Bratislavy - Predmestie a ako dlho po dokončení bola odomknutá?

Staničná budova bola dokončená 27.06.2014, lávka pre peších17.12.2014. 

Pripravujú ŽSR v súčasnosti komplexnú rekonštrukciu nejakej stanici v Bratislave? Alebo sa v prípade všetkých staníc a zastávok čaká na výsledok štúdie železničného uzla..

Áno, ŽSR pripravujú viacero projektov rekonštrukcií:

ŽST Bratislava hl. stanica :

Z dôvodu, že projekt Predstaničného námestia zo strany mesta a externého investora nepokračuje podľa predpokladaného harmonogramu, ŽSR tu pripravujú 3 investičné akcie:

  ŽST Bratislava hl. st., prístupy pre imobilných cestujúcich na nástupištia, ktorý je vo fáze realizácie.

V súčasnosti sa imobilní cestujúci dostanú na nástupište  cez  batožinový podchod v ŽST Bratislava hl. st., ktorý sa využíva ako skladový priestor, z časti ako doprava batožín a materiálu ku vlakom. Imobilní cestujúci využívajú batožinový podchod na prístup na nástupištia len po ohlásení sa vopred v sprievode prevádzkového pracovníka. Konštrukcia podchodu vykazuje poruchy v rozsahu tvoriacich sa trhlín, opadávania omietky a miestami je obnažená a skorodovaná armatúra, nie je vetraný, na niektorých miestach sú viditeľné priesaky vody. Realizáciou stavby bude zabezpečený prístup pre osoby so zníženou schopnosťou pohybu a orientácie na nástupištia v ŽST Bratislava hl. st. (realizáciou výmeny štyroch existujúcich nákladných výťahov na 1. – 4. nástupišti,  vybudovaním nového výťahu na 5. nástupišti), bude tiež realizovaná sanácie batožinového podchodu stavebnými úpravami, taktiež bude podchod vybavený oznamovacími zariadeniami pre cestujúcich.

  Rekonštrukcia priestorov reštaurácie ŽST Bratislava hl. st., projektová dokumentácia Hlavnou úlohou projektovej dokumentácie, ktorá je v štádiu pred schválením technického riešenia na ŽSR, je rekonštrukcia nevyužívaných priestorov bývalej reštaurácie z dôvodu potreby rozšírenia existujúcich priestorov v žst. Bratislava hlavná stanica pre cestujúcu verejnosť a s tým súvisiace zvýšenie kultúry a komfortu cestovania.

  ŽST Bratislava hlavná stanica, plnenie štandardov - Dôvodom navrhovanej stavby je zabezpečenie štandardov železničnej stanice Bratislava hlavná stanica v zmysle nariadenia generálneho riaditeľa ŽSR č. 22/2013 k postupu implementácie štandardov vo vybraných železničných staniciach.

Prístavba budovy je z 80-tich rokov minulého storočia. Technický stav konštrukcií a konštrukčných prvkov vykazuje poruchy spôsobené atmosferickými vplyvmi, opotrebením, poškodením.  Cieľom stavby je docieliť optimálne technické parametre objektu a zároveň odstrániť zreteľné technické nedostatky stavebných konštrukcií (obvodový plášť, výplňové konštrukcie, konštrukcie zastrešenia prístavby a prekrytia 1. nástupišťa), tým zabezpečiť vyšší štandard kultúry cestovania prislúchajúci železničnej stanici hlavného mesta SR a splnenie kritérií štandardov železničných staníc.

ŽST Vajnory

ŽST Vajnory, rekonštrukcia a plynofikácia  projektová dokumentácia – v rámci pripravovanej projektovej dokumentácie je riešená obnova prístupovej komunikácie ŽSR v dotyku so starou výpravnou budovou, výstavba spevnených plôch, sadových úprav , obnova chodníka pri krajnej koľaji pre bezpečný prístup zamestnancov ŽSR a riešenie vhodného oplotenia po lávku, aby sa v koľajisku nepohybovali nepovolané osoby. Rieši sa svetelné označenie stanice, cyklostojisko, obojstranná podsvietená informačná tabula príchodov a odchodov vlakov, informačná tabuľa na peróne.





Právne dokumenty