Železnice Slovenskej republiky


Pripravované projekty


Pripravované projekty

V úseku Z1 je pre obdobie rokov 2021 až 2027 naplánovaná modernizácia infraštruktúry v časti Devínska Nová Ves – Zohor – Kúty – št. hranica ČR/SR (projekt je presunutý z predchádzajúcich období plánovania rekonštrukcie a modernizácie). Modernizácia zahŕňa okrem iného aj realizáciu PHO vo forme PHS. Podľa predbežného návrhu sú celkové náklady na realizovanie PHO vo forme PHS v celkovej výške 21 mil. EUR, z toho 13 mil. v medzistaničných úsekoch a 8 mil. v úsekoch staníc. Navrhovaná celková dĺžka PHS je 24 km. Okrem výstavby PHS je potrebné do navrhovaných PHO zahrnúť aj modernizáciu a rekonštrukciu traťového zvršku, ktorý môže významne ovplyvňovať generovanie zvuku priamo pri zdroji.  
V úseku Z2, v území s funkciou bývania v meste Trnava, v území mimoúrovňového križovania železničnej trate s ulicou Hospodárska a ulicou Andreja Žarnova, je navrhnutá protihluková stena s výškou 4 m nad úrovňou päty koľajnice, celkovej dĺžke 380 metrov. Predpokladané náklady na realizáciu sú 900 tis. EUR.
V úseku Z3, ŽSR 190, pre sledované obdobie je navrhnutá modernizácie súvisiacej infraštruktúry, ktorá zahŕňa, podobne ako v predchádzajúcom prípade aj realizáciu PHO vo forme PHS. Podľa návrhov, je uvažované s celkovými nákladmi na výstavbu PHS vo výške 69 mil. EUR. Modernizácia je navrhovaná v úseku Bratislava Vajnory – Galanta – Palárikovo, s pokračovaním ďalej Nové Zámky – Štúrovo – št. hr.
V úseku Z4 je naplánované pokračovanie modernizácie trate ŽSR 120 v subúseku Púchov – Žilina. Modernizácia je rozdelená na dve samostatné časti, Púchov – Považská Teplá a  Považská Teplá – Žilina. V časti Púchov – Považská Teplá, je naplánované dokončenie podstatnej zmeny trasovania trate s dokončením a sprevádzkovaním do plného užívania troch nových mostov (premostenie Nosického kanálu, rieky Váh a vodnej nádrže Nosice) a dokončenie a sprevádzkovanie dvoch nových tunelov. Zmena trasovania spolu s rozsiahlymi PHO na ochranu pred hlukom z pôsobenia železničnej dopravy, zabezpečia, že v dotknutom chránenom vonkajšom prostredí budú dodržané prípustné hodnoty určujúcej veličiny, pre hluk zo železničnej dopravy, dané platnou legislatívou zaoberajúcou sa objektivizáciou a hodnotením hluku vo vonkajšom prostredí [12]. Na tejto časti je po dokončení, predpoklad  výstavby PHS s celkovou dĺžkou cca 4,8 km. Predpokladaná cena modernizácia časti Púchov – Považská teplá je 370 mil. EUR. V časti Považská Teplá – Žilina sú predpokladané náklady na modernizáciu  230 mil. EUR (údaje z podkladov v roku 2015). V rámci modernizácie je predpokladaná úplná prestavba zvršku a infraštruktúry, prestavba resp. výstavba nových mostov. Naplánované PHO sú vo forme PHS a opatrení v mieste príjmu (na fasádach dotknutých bytových resp. rodinných domoch). PHS sú naplánované v celkovej dĺžke cca 17,5km s predpokladanou cenou cca 15,8 mil. EUR. Opatrenia na mieste príjmu sú naplánované vo výške cca 180 tis. EUR. V subúseku Žilina – Čadca (trať ŽSR 127), je naplánovaná úplná modernizácia v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca, s  PHO vo forme PHS s predpokladanou cenou cca 15,0 mil. EUR v dĺžke cca 15,6 km, z toho cca 3,6 km na mostných objektoch.
V subúseku Žilina – Košice, trať ŽSR 180 (po hranicu Aglomerácie Košice) je naplánovaná modernizácia vo viacerých etapách na rôznych častiach tohto subúseku. Odhadované celkové investície, na modernizáciu jednotlivých subúsekov  sú uvažované v rozsahu 4,5 až 5,5 mld. EUR a úplné ukončenie realizácia v období 20 až 25 rokov. Modernizácia je rozdelená na niekoľko častí a etáp. Predbežne je modernizácia a rekonštrukcia tejto trate rozdelená na tieto časti/etapy: Žilina – Vrútky; Vrútky – Ružomberok; Ružomberok – Liptovský Mikuláš; Liptovský Mikuláš – Poprad; Poprad – Krompachy; Krompachy – Kysak; Kysak - Košice. V niektorých častiach je súčasťou modernizácia aj zmena trasovania trate. Najvýznamnejšia je zmena trasovania okolo mesta Liptovský Mikuláš, kde je naplánovaná aj výstavba novej železničnej stanice mimo územia súčasného zastavania mesta.  Zmena trasovania je aj v častiach Krompachy – Kysak a Kysak – Košice, kde je naplánovaná aj výstavba nového tunela, ktorý zabezpečí dosiahnutie traťovej rýchlosti 160 kmh-1. Časový harmonogram na realizáciu jednotlivých etáp nie je stanovený, ani celkové predbežné náklady  a náklady na PHO. Niektoré časti sú v štádiu riešenia dokumentácie v úrovni „štúdie realizovateľnosti“, posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) resp. dokumentácie pre územné rozhodnutie alebo realizáciu stavby. V rámci tohto subúseku je plánovaná aj modernizácia a dostavba  Zriaďovacej stanice  Žilina -Teplička, TIP Žilina a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina. PHO na týchto stavbách priamo nesúvisia s opatrením na zníženie hlukovej záťaže z pôsobenia železničnej dopravy na trati ŽSR 180. V súčasnosti je konkretizovaná rekonštrukcia a modernizácia subúsekov Liptovský Mikuláš – Poprad mimo (I. Etapa Lučivná - Poprad mimo, s cenou približne 97 mil. EUR) a Poprad mimo – Spišská nová Ves, cenou cca 220 mil. Po modernizácia subúseku Lučivná – Poprad mimo, bude cca 22% trate v novom trasovaní a budú vybudované PHS v celkovej dĺžke cca 5,5 km.  Na subúseku Poprad mimo – Spišská nová Ves, sú okrem iného navrhované PHO vo forme PHS s celkovou dĺžkou 5,6 km.

Modernizácia trate ŽSR 190  v úseku Z5, je naplánovaná v rámci modernizácie V. koridoru v časti Košice – Čierna nad Tisou. Celkové predpokladané náklady na celý úsek Košice  - Čierna nad Tisou, sú v rozsahu 1,6 až 2,0 mld. EUR (údaje v roku 2018). Konkrétne termíny realizácie a navrhované PHO nie sú stanovené.

Opatrenia prijaté na obdobie 2022 – 2027

Pripravované opatrenia na zníženie hluku zo železničnej dopravy, na jednotlivých riešených  úsekoch, pre obdobie rokov 2022 – 2027, sú  uvedené v tabuľke 6.

Tabuľka 6 Priame predpokladané  protihlukové opatrenia plánované na roky 2022 -2027

Úsek

Časť úseku

Opatrenie

Cena v EUR

Z1

ŽS Zohor – ŽS Kúty

Brúsenie koľají

168 tis.

Devínska Nová Ves - Kúty

Výstavba PHS (24 km)

21 mil.

Z2

Svätý Jur – Trnava

Brúsenie koľají

315 tis.

Trnava – Leopoldov

Brúsenie koľají

115 tis.

Trnava

Výstavba PHS

900 tis.

Z4

Púchov – Pov.  Bystrica

Výmena okien

50 tis.

Púchov – Považská Teplá*

Výstavba PHS, dĺžka 4,8 km

4,5 mil.

Považská Teplá – Žilina

Výmena okien

180 tis.

Považská Teplá – Žilina

Výstavba PHS, s celkovou dĺžkou 17,5 km

15,8 mil.

Krásno nad Kysucou  - Čadca

Výstavba PHS, dĺžka 15,6 km

15 mil.

Lučivná – Poprad mimo**

Výstavba PHS, dĺžka 5,5 km

4,9 mil.

Kraľovany – Štrba

Brúsenie koľají

116 tis

Poprad mimo – Spišská n. Ves

Výstavba PHS, dĺžka 5,5 km

5,1 mil.

* - v časti úseku Z4 Púchov – Považská Teplá, je navrhovaná v rámci modernizácie podstatná zmena trasovania železničnej trate, dokončenie modernizácie z predchádzajúceho obdobia
** - dokončenie modernizácie z predchádzajúceho obdobia

V dôsledku výmeny okien, na úseku Z4, časť Púchov - Považská Teplá, sa celková hluková záťaž vo vnútornom chránenom prostredí, zlepší odhadovane pre 150 ľudí a v časti Považská Teplá – Žilina, odhadovane pre 340 ľudí.
Odhadovaný počet obyvateľov, u ktorých dôjde v dôsledku pripravovaných opatrení  k zníženiu obťažovania hlukom, je uvedený v tabuľkách 7 a 8.

Tabuľka 7 Vplyv brúsenia na odhadovaný počet ľudí žijúcich v bytoch vystavených hodnotám hlukových indikátorov vyšších ako ich akčné hodnoty

Úsek

Odhadovaný počet ľudí, ktorí žijú v bytoch vystavených hodnotám

väčším ako akčná hodnota Ldvn a Lnoc

Pred brúsením

Po brúsení

PO DVN

PO NOC

PO DVN

PO NOC

Z1

1400

3500

1100

3300

Z2

600

1500

300

1200

Tabuľka 8 Vplyv výstavby PHS na odhadovaný počet ľudí žijúcich v bytoch vystavených hodnotám hlukových indikátorov vyšších ako ich akčné hodnoty

Časť

Odhadovaný počet ľudí, ktorí žijú v bytoch vystavených hodnotám

väčším ako akčná hodnota Ldvn a Lnoc

Bez PHS

Po výstavbe PHS

PO DVN

PO NOC

PO DVN

PO NOC

Z1

1700

3800

300

1200

Z4

15900

39400

12100

31600

Legenda:
PO DVN – odhadovaný počet ľudí žijúcich v bytoch vystavených hodnotám väčším ako akčná hodnota hlukového indikátora Ldvn
PO NOC – odhadovaný počet ľudí žijúcich v bytoch vystavených hodnotám väčším ako akčná hodnota hlukového indikátora Lnoc



Právne dokumenty