Všetky vydané opatrenia na zníženie hluku a projekty, ktoré sa pripravujú
V okolí uvedených železničných tratí, boli v minulosti realizované systémové protihlukové opatrenia na úseku Z2, Bratislava Rača – Leopoldov, a na úseku Z4, Žilina – Čadca, v časti Žilina - Krásno nad Kysucou. Na uvedených častiach železničných tratí bola robená modernizácia spojená s kompletnou prestavbou. V rámci tejto prestavby boli realizované aj protihlukové opatrenia. Realizácia opatrení na zníženie hlukovej záťaže v dotknutom vonkajšom chránenom priestore bola robená formou protihlukových stien pozdĺž železničných tratí (clonenie na dráhe šírenia zvuku od zdroja zvuku k miestu príjmu). Iné systémové opatrenia neboli realizované. Na úseku Z2, v časti Trnava – Piešťany, bola realizovaná výstavba protihlukových stien v dĺžke 2,6 km. V časti úseku Nové Mesto n. Váhom - Púchov, bolo vybudovaných celkove 22,5 km PHS, v území mesta Trenčín realizovaná zmena trasovania a výstava nového mosta cez rieku Váh. Na úseku Z4, Žilina – Čadca, v časti Žilina – Krásno nad Kysucou, bola realizovaná výstavba protihlukových stien v celkovej dĺžke cca 9,6 km.
V časom intervale do roku 2021, sa realizovala úplná modernizácia železničnej trate medzi ŽS Púchov a ŽS Považská Teplá, ktorej súčasťou sú aj plánované protihlukové opatrenia vo forme protihlukových stien v celkovej dĺžke 15,4 km. Súčasťou modernizácia železničnej trate medzi ŽS Lučivná a ŽS Poprad, sú plánované protihlukové opatrenia vo forme protihlukových stien v dĺžke cca 5,8 km. Reálne realizované protihlukové opatrenia budú známe po dokončení prác.
V čase spracovania akčného plánu ochrany pred hlukom, v okolí železničných tratí v správe ŽSR, na ostatných uvedených úsekoch neboli realizované systematické programy a opatrenia na zníženie hlukovej záťaže spôsobovanej prevádzkou na sledovaných železničných tratiach.
V okolí riešených väčších železničných dráh, pre stav v roku 2021 nie sú k dispozícii údaje o protihlukových opatreniach, ktoré zabezpečia zníženie hlukovej záťaže v dotknutých vnútorných priestoroch, realizovaním prídavného vetrania týchto priestorov bez nutnosti otvárania okien.
Na základe údajov uvedených v prílohe P3, je možné konštatovať, že väčšina problémových oblastí sa nachádza v intravilánoch sídelných miest a obcí, na území ktorých bolo hlukové mapovanie pre stav v roku 2021 robené. Z uvedeného dôvodu, vo väčšine prípadoch s ohľadom na ďalšiu infraštruktúru súvisiacu s riešenými železničnými traťami, nie je možné v týchto územiach uvažovať s navrhovaním protihlukových opatrení vo forme protihlukových clôn (protihlukové valy, steny). Z uvedených dôvodov, je v týchto územiach potrebné uvažovať aj s inými protihlukovými opatreniami. S ohľadom na druh zástavby a využívania dotknutého územia, je možné uvažovať so znížením traťovej rýchlosti alebo opatreniami na mieste príjmu.
Zníženie maximálnej hodnoty traťovej rýchlosti je na väčšine úsekoch riešených tratí problematické, pretože vo väčšine prípadoch by takéto opatrenie významne ovplyvnilo dopravné výkony na týchto úsekoch. Z uvedených dôvodov, takéto opatrenia je možné uvažovať len na niektorých lokálnych prípadoch, ktoré nemajú významný vplyv na zníženie počtu obyvateľov, ktorý sú ovplyvnený zvýšenou hlukovou záťažou z pôsobenia železničnej dopravy.
Navrhovaná je predovšetkým rekonštrukcia a modernizácia niektorých železničných tratí, resp. ich úsekov. V niektorých prípadoch je navrhnuté nové trasovanie, ktoré je oproti pôvodnému riešeniu viacej vzdialené od území s funkciou bývania, čím je zabezpečené zníženie pôsobenia zvuku z koľajovej dopravy na riešenom úseku trate, resp. je tým umožnené riešiť zníženie hlukovej záťaže v dotknutom území návrhom PHO na ceste šírenie medzi zdrojom zvuku a miestom príjmu (PHS, zemné valy a pod, [12]).