Zhrnutie výsledkov mapovania hluku
V okolí úsekov väčších dráh, v správe ŽSR, bolo pre stav v roku 2021, prihlásených k trvalému pobytu 386 115 obyvateľov. Hlukové mapovanie sa robilo pre územie v okolí väčších železničných dráh s celkovou plochou územia 674,9 km2. Na základe vyhodnotenia konfliktných plánov, boli vymedzené územia, na ktorých sú pre zohľadnený zdroj hluku, hluk zo železničnej dopravy po väčších dráhach, prekračované akčné hodnoty hlukových indikátorov [10]. Konfliktné plány sú uvedené v prílohe P2, klad listov je podľa schémy popísanej v prílohe P1.
Jedným z hlavných výsledkov „strategického hlukového mapovania“ sú štatistické údaje o počte obyvateľov, ktorí sú vystavení definovaným pásmam hodnôt hlukových indikátorov.
Príklad rozloženia hodnôt indikátorov hluku pred fasádou (ďalej fasádny hluk) je na obrázku 1
Obr. 1 Rozloženie hodnôt indikátorov hluku pred fasádou sledovaného
Výsledky sú spracované v tabuľkovej forme. Podľa požiadaviek uvedených v Prílohe č.1 k nariadeniu vlády [2] a Prílohy IV smernice [3], s ohľadom na znenie smernice [4] a delegovanej smernice [5].
Pásma hodnôt sú rozdelené podľa Prílohy č.1 k nariadeniu vlády [2] a Prílohy IV smernice [3]. V skutočnosti napr. pásmo 60 – 64 zahŕňa územie, kde hlukový indikátor je od hodnoty 60 dB až po hodnotu 64,9 dB.
V čase spracovania akčného plánu ochrany pred hlukom v územiach v okolí väčších železničných dráh v správe ŽSR, pre stav v roku 2021, neboli k dispozícii údaje o bytoch so špeciálnou izoláciou proti vonkajšiemu hluku podľa znenia [2] a [9]. Z uvedeného dôvodu nebolo robené hodnotenie uvedené v odseku 4. písm. g/ nariadenia [2], odhadovaný počet ľudí, ktorí žijú v bytoch so špeciálnou izoláciou proti vonkajšiemu hluku v stanovených pásmach hodnôt hlukových indikátorov Ldvn a Lnoc.
Tabuľka 3 Odhadovaný počet ľudí zaokrúhlený na stovky, pre celé územie,
podľa prílohy č. 1 k NV SR č. 43/2005 Z. z. odst. 4. písm. e/, f/
Pásmo hodnôt
[dB] |
Počet bytov vystavených pásmu hodnôt Ldvn |
Počet ľudí, ktorí žijú v bytoch vystavených pásmu hodnôt Ldvn |
Počet ľudí, ktorí žijú v bytoch vystavených pásmu hodnôt Lnoc |
||
996* |
1226** |
996* |
1226** |
||
50 – 54 |
36100 |
95100 |
99100 |
68100 |
102100 |
55 – 59 |
38500 |
76100 |
110200 |
29100 |
33500 |
60 – 64 |
19900 |
34900 |
42200 |
9700 |
12500 |
65 – 69 |
8 100 |
13700 |
18200 |
2700 |
3400 |
70 < |
- |
- |
- |
1100 |
1800 |
70 - 74 |
2400 |
3800 |
4900 |
- |
- |
75 < |
1300 |
1300 |
2400 |
- |
- |
996*) – hodnoty stanovené v súlade so smernicou [13]
1226**) - hodnoty stanovené v súlade s delegovanou smernicou [14]
Tabuľka 4 Odhadovaný počet ľudí zaokrúhlený na stovky, pre celé územie,
podľa prílohy č. 1 k NV SR č. 43/2005 Z. z. odst. 4. písm. h/
Pásmo hodnôt
[dB] |
Počet ľudí v bytoch s tichou fasádou vystavených pásmu hodnôt Ldvn |
Počet ľudí v bytoch s tichou fasádou vystavených pásmu hodnôt Lnoc |
50 – 54 |
9200 |
7100 |
55 – 59 |
7200 |
5200 |
60 – 64 |
6200 |
1900 |
65 – 69 |
2600 |
300 |
70 < |
- |
1600 |
70 - 74 |
800 |
- |
75 < |
1100 |
- |
Tabuľka 5 Celková plocha, počet ľudí a bytov v pásmach hladín hlukového indikátora Ldvn, pre celé územie, podľa prílohy č. 1 k NV SR č. 43/2005 Z. z. odst. 4. písm. i/
Pásmo hodnôt Ldvn [dB] |
Plocha vystavená hladinám Ldvn [km2] |
Odhadovaný počet bytov v oblasti |
Odhadovaný počet obyvateľov, ktorí žijú v oblasti 996* |
Odhadovaný počet obyvateľov, ktorí žijú v oblasti 1226** |
55 < |
395 |
70200 |
129800 |
177900 |
65 < |
110 |
11800 |
18800 |
25500 |
75 < |
32 |
1300 |
1300 |
2400 |
996*) – hodnoty stanovené v súlade so smernicou [13]
1226**) - hodnoty stanovené v súlade s delegovanou smernicou [14]
Na základe uvedených údajov, v území okolia sledovaných dráh v správe ŽSR, žilo v roku 2021, približne 18 800 obyvateľov podľa postupu [13] a približne 25 500 podľa postupu v [14], kde je prekročená akčná hodnota hlukového indikátora Ldvn. V území žije približne 42 600 obyvateľov podľa postupu [13] a 51 200 obyvateľov podľa postupu v [14], kde je prekročená akčná hodnota hlukového indikátora Lnoc.
V súlade s požiadavkou uvedenou v prílohe III smernice [9] a v zmysle znenia smernice [15] bol vyhodnotený škodlivý účinok environmentálneho hluku z pôsobenia cestnej dopravy po sledovaných úsekoch väčších železničných dráh v správe ŽSR:
- ischemická choroba srdca (IHD) zodpovedajúca kódom BA40 až BA6Z medzinárodnej klasifikácie ICD-11 zavedenej Svetovou zdravotníckou organizáciou;
- vysoká miera obťažovania hlukom (HA);
- výrazné poruchy spánku (HSD);
Pre úseky väčších dráh v správe ŽSR sú požadované účinky, vyjadrené výpočtom, na základe hodnôt hlukových indikátorov a štatistických údajov.
Hodnoty indikátorov pre celé riešené územie je:
IHD = 3 272
HA = 20 035
HSD = 6 765
Ako bolo uvedené, uvedené hodnoty boli stanovené výpočtom, na základe odporúčania uvedeného v smernici [15] a nie na základe reálneho preskúmania počtu obyvateľov, ktorý môžu pociťovať reálne obťažovanie sledovaným zdrojov zvuku, resp. môžu mať zdravotné problémy v dôsledku pôsobenia uvedeného zdroja zvuku. Na základe uvedeného, reálne hodnoty sa môžu od tu uvedených líšiť.