Železnice Slovenskej republiky


Miestna železnica Žilina - Rajec


Koncesiu pre výstavbu a prevádzkovanie železnice zo stanice KBŽ v Žiline do Rajca získal nariadením MO č. 76142/98.XI.10 majiteľ firmy Vasútépitési és Üzemi Vállalat (Podnik pre stavbu a prevádzkovanie železníc) Leo Arnoldi a jeho spoločníci J. Becker a L. Herber.

Trať ležala v doline rieky Rajec a takmer v celej dĺžke viedla po násype s najväčšou výškou 5 m. V staniciach sa vybudovali 3 výpravné budovy, 2 strážne stanovištia s čakárňou, 2 čakárenské prístrešky, 3 sklady a 3 nákladiská, na šírej trati stáli 2 strážne stanovištia. Zo 48 cestných krížení bolo 43 úrovňových a 5 prechádzalo pod traťou podchodom. Výhrevňa s vodárňou bola umiestnená v Rajci. Výstavba 20,9 km dlhej železnice stála 1 860 000 K a prvý vlak po nej prešiel 10.10.1899.

Na trati zabezpečoval dopravu vlakov rušeň triedy XII KBŽ (Budapest, 1899, v. č. 1411), ktorému KBŽ pridelila inventárne číslo 530. ČSD ho neskôr označili ako 310.510.

©  ŽSR - Železničné telekomunikácie na základe publikácie: Dejiny železníc na území Slovenska. 
Vedúci autorského kolektívu Ing. Jiří Kubáček CSc.



Právne dokumenty